مجازات تصادفات رانندگی
پیغام مدیر :
با سلام خدمت شما بازديدكننده گرامي ، خوش آمدید به سایت من . لطفا براي هرچه بهتر شدن مطالب اين وب سایت ، ما را از نظرات و پيشنهادات خود آگاه سازيد و به ما را در بهتر شدن كيفيت مطالب ياري کنید.
مجازات تصادفات رانندگی
نوشته شده در یک شنبه 15 آبان 1401
بازدید : 146
نویسنده : رایا هستم

مجازات تصادف

دلایل رایج تصادفات رانندگی
یکی از اصلی ترین دلایل تصادفات جاده ای، خطای انسانی است که سرعت غیرمجاز و بی دقتی مهم ترین عوامل آن به شمار می روند.
کم توجهی اکثر رانندگان به تابلوهای حداکثر سرعت مجاز و عدم توانایی راننده در کنترل اتومبیل موجی تصادفات در جاده ها می گردد که گاهی مسبب حوادث ناگواری مثل مرگ و میر و معلولیت دائم سرنشینان خودروها و عابرین پیاده می شود.
از دیگر عوامل دخیل در وقوع تصادفات سبقت غیر مجاز رانندگان می باشد. در این گونه از تصادفات رانندگان معمولا به دلیل عجله و یا نداشتن دید کافی به سبقت غیر مجاز در پیچ ها اقدام می کنند که منجر به حوادث دلخراشی می شود.
مجازات اشخاصی که در زمان رانندگی موجب تصادف می شوند
بر طبق قانون، مجازات آن گروه از حوادثی که به دلیل بی احتیاطی و یا رعایت نکردن مقررات راهنمایی و رانندگی است و یا این که راننده به سبب عدم تجربه ی کافی در رانندگی موجب ارتکاب قتل غیر عمد گردد از شش ماه تا سه سال حبس و پرداخت دیه به اولیای دم است. البته امکان تبدیل مجازات حبس به جزای نقدی وجود دارد.
در مواردی که تصادفات رانندگی موجب نقص جسمانی مادام العمر در فرد گردد به گونه ای که قابل علاج نباشد و یا شخص دچار حواس پرتی دائم شود و یا موجب ایجاد تغییراتی در ظاهر شخص گردد، راننده به مجازات دو ماه تا 1 سال حبس که می تواند به جزای نقدی تبدیل شود، محکوم می گردد. و نیز جهت جبران خسارتی که به مصدوم وارد نموده است به پرداخت دیه محکوم می شود.
در تصادفاتی که مسبب نقصان یا ضعف دائمی یک از اعضای بدن می گردد و یا اینکه بخشی از اعضای بدن از میان برود و یا مسبب سقط جنین شود، شخص خاطی به مجازات دو تا شش ماه حبس و پرداخت دیه به مصدوم محکوم می شود.
در مواردی که مست بودن راننده را تشخیص دهند و یا اینکه مدارک لازم برای رانندگی را نداشته و صلاحیت لازم برای رانندگی را نداشته باشد، به بیش از دو سوم حداکثر مجازات محکوم می گردد. علاوه بر آن دادگاه می تواند آن شخص را از رانندگی از یک تا پنج سال محروم نماید.
فرار راننده مقصر پس از تصادف
چنانچه راننده ی مقصر پس از تصادف اقدام به فرار کرد، قدم اول ارتباط با 110 و کشیدن کروکی می باشد و بعد شاکیان می توانند به نزدیک ترین کلانتری مراجعه نموده و علیه شخص مقصر شکایت ثبت نمایند. در نهایت شاکیان می توانند با ارائه ی صورت جلسه کروکی، اصل مدارک بیمه نامه شخص ثالث و بدنه را به شرکت بیمه داده و هزینه خسارت را بگیرند.
در صورت فوت سرنشینان، راننده مقصر به قتل غیر عمد محکوم می گردد و قتل غیر عمد مشمول قصاص نیست و به حبس شش ماه تا سه سال و پرداخت دیه به اولیای دم محکوم می گردد. و این حبس می تواند به جزای نقدی تبدیل شود.




:: برچسب‌ها: تصادف,تصادفات رانندگی,مجازات تصادفات رانندگی,فرار راننده مقصر ,



مطالب مرتبط با این پست
.



می توانید دیدگاه خود را بنویسید


نام
آدرس ایمیل
وب سایت/بلاگ
:) :( ;) :D
;)) :X :? :P
:* =(( :O };-
:B /:) =DD :S
-) :-(( :-| :-))
نظر خصوصی

 کد را وارد نمایید:

آپلود عکس دلخواه: